Kunden sier

Kunden sier

Kunden sier

Da Hallvard Lerøy AS for noen år siden bestemte seg for å øke satsningen på merkevaren Lerøy på det norske markedet for fryst fisk, innså de at de ville trenge hjelp. Etter en testperiode våren 2011, med et midlertidig innleid salgskorps, økte distribusjonsgraden og salget dramatisk. Løsningen ble etter hvert et fruktbart samarbeid med Retail24. Det ble også morsomt!

Kjernevirksomheten i Lerøy Seafood Group (LSG ASA) er oppdrett og salg av laks og ørret. Oppdrett skjer hovedsakelig i Norge, salget går til hele verden hvorav litt over 50% i Europa. Lerøy satser imidlertid også på produksjon og salg av andre fisk- og skalldyrprodukter. Selskapet har ca 1800 ansatte i 11 land. Lerøy er et tradisjonsrikt, norsk selskap. I 1899 begynte fiskerbonden Ole Mikkel Lerøen å selge fisk på fisketorget i Bergen. Virksomheten utviklet seg etter hvert via grossist-virksomheten Hallvard Lerøy AS som ble stiftet i 1939, til oppdrettsvirksomhet og salg i hele verden. Selskapets hovedkontor er fortsatt et steinkast fra Fisketorget i Bergen.

Tisthal sier at en av årsakene til at de valgte å bruke Retail24, er at de kan tilby både salg og hjelp i forbindelse med butikkaktiviteter og demonstrasjoner. 

Bakgrunnen for satsning på merkevaren Lerøy, var at vi mente det var plass til flere merkevarer innen fryst fisk i Norge – spesielt en som satser på en vare som er 100% norsk. Det var imidlertid en utfordring å sikre at butikkene tok inn varene og sørget for god synlighet i frysediskene. Dette er også en forutsetning for at man lykkes med å utvide sortimentet i butikk over tid. hjemme. Retail24 har vært en viktig samarbeidspartner for å gjennomføre dette, forteller kjedeansvarlig Knut Tisthal i Hallvard Lerøy AS.

Tistdal sier at salgsapparatet til Retail24, i tillegg til hjelp i forbindelse med både butikkaktiviteter og demonstrasjoner, var en av årsakene til at de valgte å bruke Retail24. – Dagens struktur i dagligvarehandelen gjør det vanskelig å få innpass i kjedene, men med et dyktig salgsapparat som det Retail24 tilbyr, blir det mye enklere for oss å få inn et sortiment av betydning.

Vi forventer av selgerne til Retail24 at de passer på at varesortimentet vårt i butikk til enhver tid er i henhold til gjeldende avtaler, at varene er riktig priset og på rett plass. Ikke minst viktig er det at konsulentene vedlikeholder en god relasjon til butikken. Vi ønsker å ha et personlig og tett forhold til butikkene, og at butikkene har en positiv opplevelse av Lerøy som leverandør, sier Tisthal. Han forklarer videre at det i dagligvarebransjen er såkalte ”nyhetsvinduer” to ganger i året, da nye produkter lanseres. I forbindelse med slike lanseringer må Lerøys produkter følges opp tett. Retail24s salgsapparat brukes også for innsalg og gjennomføring av kampanjer og til demonstrasjoner.

Det er to ting jeg vil fremheve med Retail24, fortsetter Tisthal. – For det første oppfatter vi at oppfølgingsprogrammet deres vesentlig bedre enn det konkurrentene kan tilby. For det andre setter jeg veldig stor pris på bedrifter som driver med noe fordi de synes det er morsomt.

Tisthal forklarer at Lerøy er svært opptatt av kvalitet – Det er ikke alltid at alt går hundre prosent som det skal med en gang, men over tid har vi oppnådd en veldig høy kvalitet på den jobben som gjøres for oss. Hvis det skulle oppstå en utfordring er Retail24 flinke til raskt å finne gode løsninger. Apparatet deres er også såpass stort at hvis vi trenger ekstra hjelp, er det aldri noe problem. – Det er to ting jeg vil fremheve med Retail24, fortsetter Tisthal. – For det første oppfatter vi at oppfølgingsprogrammet deres vesentlig bedre enn det konkurrentene kan tilby. For det andre setter jeg veldig stor pris på bedrifter som driver med noe fordi de synes det er morsomt. Det å ha det gøy på jobben er viktig. At de ansatte blir godt ivaretatt, på en personlig måte, det verdsetter jeg høyt. Der har Retail24 en «touch» som er unik. 

Han understreker betydningen av at selgerne til Retail24 har et nært og personlig forhold til Lerøy. Det er viktig at de føler både trygghet og stolthet når de er ute og representerer firmaet. Tisthal fortsetter: – Selgerne til Retail24 forteller meg at de synes det er gøy å jobbe med oss, fordi vi er et lokalt basert, norsk selskap som representerer sunne og gode verdier. Så når de representerer Lerøy ute i butikkene, blir det veldig positivt!